lördag 19 december 2009

Müsli i mängder

Ibland blir det lite för mycket... Bakade bröd och rostade müsli idag. Skulle göra två omgångar müsli så att det räckte för att ge bort också. Eftersom jag alltid väger mjöl när jag bakar stod vågen framme, vägde upp rågflingor och havregryn i två skålar, mest effektivt att blanda dem samtidigt, tycker jag. Nog blev det mycket i skålarna men fortsatte ändå med linfrö, solroskärnor och allt det andra (som "försvann" bland alla flingor och gryn). Kontrolläsning av receptet visade att jag i st f 5 dl tagit 500 g, vilket innebar tredubbel sats - 2 ggr! Tur att det är så gott! Och "gåbortspresent" blev det också.
.
Müsli
.
5 dl rågflingor
5 dl havregryn
100 g hasselnötskärnor eller mandel
1 dl linfrö
2 dl solroskärnor
¾ dl kokosflingor
1 dl råsocker
2 dl vatten
½ dl rapsolja
2-3 dl russin
.
1. Hacka nötterna eller mandeln. Värm ugnen till 200°C.
2. Blanda rågflingor, havregryn, nötter/mandel, linfrö, solroskänor, kokosflingor och råsocker i en stor bunke.
3. Blanda vatten och olja och ringla det över blandingen. Rör om så det blir jämnt fördelat.
4. Bred ut på bakplåtspapper i en långpanna. Sätt in mitt i ugnen i 20-30 minuter.
5. Ta ut långpannan minst var 10:e minut och rör om så att müslin blir jämnt rostad.
6. Låt kallna. Blanda i russinen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar